niedziela, 17 listopada 2019

Najpiękniejsze plaże Sardynii - Alghero i okolice

Za oknem szaro i zimno. W takie dni lubię sobie szukać i planować wyjazdy w ciepłe miejsca. Dzisiejszy post miał już się pojawić na blogu jakiś czas temu ale ostatnio tyle się u mnie działo, że nie było kiedy go napisać. Przeprowadzałam się i przez tydzień nie było internetu więc ciężko było zająć się blogiem. Dzisiejszy post będzie o plażach na Sardynii. Niestety nie udało mi się odwiedzić wszystkich plaż, które chciałam bo było ich tam mnóstwo a czasów bardzo mało - ale odwiedziłam te na których zależało mi najbardziej. Zapraszam do obejrzenia najlepszych plaż Sardynii w okolicach Alghero.

Lido San Giovanni
To główna, miejska plaża w Alghero, znajdująca się  przy nadmorskim deptaku. Po wejściu na plażę od razu widać ciemne, długie wstęgi przy brzegu - posejdonie czyli algii, znak rozpoznawczy miasta. Czuć przez to specyficzny, niezbyt przyjemny zapach. Plaża jest piaszczysta, a  woda krystaliczna i dość  płytka na kilka metrów w głąb.  W pobliżu miejskiej plaży znajduje się sporo kawiarni, knajp i restauracji, które ciągną się wzdłuż bulwaru. Z plaży jest widok cypel Capo Caccia. Plaża znajduje się przy głównej drodze dlatego raczej chodziliśmy tam na spacery niż plażować.

Maria Pia
Plaża jest oddalona od centrum Alghero 4 km w kierunku Fertilli. To moja ulubiona plaża otoczona lasem i z białym piaskiem. Robi niesamowite wrażenie. Plaża jest długa i szeroka wiec nie odczuwa się tu zbytnio tłoku.  Ma kilka wejść a wchodzi się na nią przez zalesione piękne tereny. Plaża jest piaszczysta z krystaliczną wodą. Fale są małe a woda jest dość płytka więc można bezpiecznie tam pływać lub posiedzieć przy brzegu bez obaw, że porwie nas silna fala.  Możliwe wynajęcie leżaków czy parasoli. Przy plaży znajdują się knajpki, w których możemy coś zjeść lub napić się piwa lub kawy. Niedaleko plaży znajduje się także lodziarnia z pysznymi lodami.  Spacerując głównym deptakiem w 40 minut trafimy do centrum. Po drodze polecam zajść na lody Oops.
 

Le Bombarde
Kolejna piękna, popularna  plaża z miękkim piaskiem.  Oddalona od centrum Alghero o ok 10 km. Nie jest długa dlatego w sezonie w godzinach szczytu ciężko znaleźć tam miejsce. Plaża jest piaszczysta lecz przy brzegu znajdują się skały i duże płaskie kamienie. Woda ma wspaniały kolor. Podłoże morza jest mniej twarde niż na Marii Pia. Są także większe fale oraz szybciej robi się głęboko. W okolicach znajdują się knajpki w których możemy coś zjeść, wypić kawę oraz zimne piwko. Przy plaży zlokalizowane są toalety płatne 20 eurocentów. Do plaży można dotrzeć miejskim autobusem - lina 9321 oraz Beach Busem, który opisuję TUTAJ. Przy plaży znajduje się parking (1 Euro/h). Plaża Lazzaretto jest oddalona od niej o ok 1 km więc można się przejść do niej spacerem.

Lazzaretto
 Kolejna piękna  piaszczysta plaża. Przy plaży  znajduje się wapienna wieża. Plaża jest większa od Bombarde ale mimo to nie jest zbyt długa. Woda tutaj na niesamowity krystaliczny, turkusowy kolor. Jest dość płytko, piaszczyście a fale są małe. Przy plaży znajduje się restauracja serwująca dania obiadowe, przekąski oraz napoje. Na plażę Lazzaretto dojedziecie autobusem miejskim nr 9321 a także Beach Busem. W pobliżu plaży znajduje się duży parking, płatny 1 Euro za godzinę.

La Pelosa
 Uważana jest za jedną z najpiękniejszych plaż Sardynii. Znajduje się w miejscowości Stintino ok 60 km Alghero. Wyróżnia ją delikatny, biały piasek oraz niesamowity niebieski kolor wody.  Woda jest tutaj płytka.  Z plaży można zobaczyć wysepkę z ruinami Torre della Pelosa, XVI-wiecznego zamku obronnego, a także klify z zatoczkami. Jest oblegana przez ludzi więc aby znaleźć miejsce najlepiej być tu wcześnie rano. W sezonie jest tu mnóstwo turystów i ciężko zaparkować samochód. Można wypożyczyć leżaki, kajaki oraz rowerki wodne.  Przy plaży jest płatny parking (2 euro za godzinę). Ja byłam tam w październiku i poza sezonem parking jest darmowy. Z Alghero można tam dojechać Sardabusem w ok 1h za 7 euro w jedną stronę. Niestety tego dnia jak tam byliśmy było pochmurnie ale ciepło.

piątek, 8 listopada 2019

mikrobiota jelitowa

Ostatnio brakowało mi czasu i warunków na dodanie nowego postu bo byłam w delegacji firmowej na statku. Robiliśmy pomiary potrzebne nam do projektu, który będziemy wykonywać. Ale przychodzę dziś do was z tematem bardzo istotnym a mianowicie o mikrobiocie jelitowej. Warto przeczytać i zadbać o swoje zdrowie :)


CO TO JEST MIKROBIOTA?

Mikrobiota i mikrobiom to terminy  medyczne mogłoby  się i wydawać,  że nas nie dotyczą. Jednak niewidoczne drobnoustroje, pokrywające całą  naszą planetę, mają duży wpływ na nasze zdrowie. Termin "mikroflora" został zastąpiony przez pojęcia „mikrobiota” oraz „mikrobiom” .

Wiedzę na temat  mikrobioty, jej wpływie na  nasze  zdrowie i życie oraz najnowsze badania znajdziemy na  platformie internetowej: BIOCODEX MICROBIOTA INSTITUTE.

Mikrobiota to wszystkie mikroorganizmy, które osiedliły nasze ciało: głównie są to bakterie, ale także wirusy, grzyby, drożdże i pierwotniaki. Skład mikrobioty  ma związek z występowaniem konkretnych chorób oraz różni się w zależności od części ciała, które zasiedliły.

Wyróżniamy kilka rodzajów :
·         mikrobiota skóry,
·         mikrobiota pochwy,
·         mikrobiota dróg moczowych,
·         mikrobiota układu oddechowego,
·         mikrobiota  górnych dróg oddechowych
·         mikrobiota jelitowa.

Mikrobiota jelitowa, zwana była kiedyś florą jelitową.  Poświęca się jej najwięcej uwagi ponieważ jest najliczniejsza. Mikrobiota jelitowa wpływa na wiele aspektów naszej fizjologii, a także odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.

JAKĄ ROLĘ PEŁNI W USTROJU CZŁOWIEKA MIKROBIOTA I JAKI MA WPŁYW NA NASZE ZDROWIE?

Mikrobiota jest obiektem wielu badań i może być uznana za narząd, który pełni szereg funkcji w ciele człowieka oraz kontroluje procesy w całym organizmie.

ROLA OBRONNA

● Efekt bariery:
Jelita człowieka mają za zadanie akceptować korzystne bakterie wchodzące w skład mikrobioty, a także zapobiegać osadzaniu się niebezpiecznych bakterii  nazywanych patogenami. Mikrobiota działa jak tarcza chroniąca przed patogenami. „Dobre" bakterie mikrobioty i szkodliwe mikroorgaizmy  walczą o te same składniki odżywcze.

Niektóre bakterie dostarczają cząsteczki o działaniu przeciwdrobnoustrojowym  przeciw bakteriom patogennym, Inne zaś mają za zadanie  zwiększenie wytwarzania śluzu, w celu ochrony jelit przed zakażeniem patogenami oraz redukcji szkodliwego działania patogenów na organizm.

● Stymulacja układu odpornościowego:
 Bakterie mikrobioty jelitowej biorą udział w dojrzewaniu i aktywacji komórek w jelitowym układzie odpornościowym. Ma to za zadanie chronić  człowieka przed atakami mikroorganizmów chorobotwórczych np. bakterii czy wirusów. Jelito jest głównym zasobem  komórek odpornościowych. Układ odpornościowy wpływa na skład i różnorodność mikrobioty.

BŁONA ŚLUZOWA JELIT

Mikrobiota jelitowa ma  znaczną rolę w dojrzewaniu komórek przewodu pokarmowego. Ma wpływ przy osiąganiu przez błonę śluzową jelit właściwego rozmiaru i grubości, utrzymywaniu odpowiedniego nawodnienia komórek jelit oraz aktywności enzymatycznej błony śluzowej.

PRAWDOPODOBNE FUNKCJE MIKROBIOTY W FAZIE BADAŃ

Inne funkcje mikrobioty zostały opisane w najnowszych badaniach. Niektóre bakterie mikrobioty jelitowej mogą chronić przed chorobami zapalnymi i metabolicznymi, podczas gdy inne mogą wywoływać te choroby oraz powodować  zaburzenia zachowań i choroby  neurologiczne. Jednak w celu zidentyfikowania tych zależności należy przeprowadzić dalsze badania.

CO TO JEST DYSBIOZA?

Wiele badań wskazuje , że z jelit  wywodzi się nasza odporność, dobry nastrój i predyspozycje do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych.

Badania mówią, że istnieje  związek pomiędzy zaburzeniami  układu mikrobioty jelitowej, a większym ryzykiem rozwoju problemów gastrycznych, chorób autoimmunologicznych, alergii, nawracających infekcji, otyłości, zaburzeń neurorozwojowych, a nawet depresji czy chorób nowotworowych.

W Polsce do najczęstszych zagrożeń powiązanych  z dysbiozą jest IBS (czyli zespół jelita nadwrażliwego) Może się  to pojawiać się u 10-20% ludzi. Zespół jelita drażliwego (IBS) jest częstym zaburzeniem żołądkowo-jelitowym, które ma ogromny  wpływ na jakość życia.

Przyczyny powstania są niejasne, jednak  naukowcy są zgodni, że mikrobiota jelitowa jest powiązana z jej  początkiem. Badania wykazały, że jej skład jest inny niż skład zdrowych ludzi. W celu przywrócenie równowagi ekosystemu mikrobiologicznego i leczenia należy określić charakter tych różnić i opracować strategię terapii.

Badania dotyczące IBS  wskazują, że dysbioza występuje w kilku podgrupach pacjentów, a podejście terapeutyczne opiera się na przywróceniu równowagi mikrobiologicznej mikrobioty jelitowej.  Probiotyki i prebiotyki  pomagają w załagodzeniu objawy IBS.

Mikrobiom jelitowy jest wrażliwym układem, podatnym na uszkodzenia. Szereg czynników może doprowadzić do redukcji ilości  korzystnych bakterii jelitowych i zwiększyć ilość bakterii chorobotwórczych lub  grzybów w przewodzie pokarmowym - nazywa się to  dysbiozy jelitowej.

U zdrowej osoby mikrobiota to zespół drobnoustrojów, bakterii, wirusów grzybów i  żyjących razem w, harmonijnym układzie.

Równowagę mogą zakłócić:
zabiegi medyczne (szczególnie stosowanie antybiotyków),
zakażenia wirusowe, bakteryjne lub pasożytnicze,
niedobory odporności,
przebyte choroby,
gwałtowne zmiany w środowisku lub diecie,
stres.

Powyższe czynniki powodują mniej lub bardziej trwałe zmiany takie jak;  dominacja szkodliwych drobnoustrojów (patobiontów), zmniejszenie liczby ochronnych drobnoustrojów i zredukowanie różnorodności mikrobioty.

Dysbiozę mikrobioty jelitowej opisano w różnych chorobach przewodu pokarmowego i w chorobach
metabolicznych. Może ona stanowić podłoże niektórych zaburzeń neuropsychiatrycznych i neurodegeneracyjnych.

Jednak  nie jest jasne czy dysbioza jest przyczyną czy może skutkiem tych schorzeń. Główną hipotezą jest,  że czynniki środowiskowe i genetyczne wpływają na dysbiozę, ale ona także ma znaczenie  w pojawieniu się i nasileniu objawów choroby.

W celu przywrócenia prawidłowego składu mikrobioty, należy zwiększać ilość korzystnych mikroorganizmów poprzez spożywanie probiotyków, prebiotyków i synbiotyków. Istotą rolę odgrywa także zmiana w diecie, włączając produkty bogate w błonnik (karczochy, czosnek, cebulę itp.) i żywność sfermentowaną (kiszoną kapustę), która jest źródłem prebiotyków.

W najcięższych przypadkach w celu leczenia dysbiozy, zalecane jest  rozważenie dokonania przeszczepu mikrobioty kałowej.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia